Obyvatelé prvního pasivního bytového domu v Hradci Králové Cihlovka 2 budou moci využívat sdílené auto určené jen pro jejich potřeby. Službu pro ně zajistil expert na udržitelnou výstavbu, královéhradecký developer NOHO, ve spolupráci s carsharingem Autonapůl. Cílem developera je nejen nabídnout obyvatelům alternativu k vlastní osobní automobilové dopravě, ale rád by také odlehčil přetížené dopravě na Pražské třídě ve čtvrti Kukleny, která úzce sousedí s Cihlovkou. V Česku jde o první spolupráci developera se společností poskytující carsharing.
„Naším cílem je okolí ukázat, že pokud chceme skutečně ulevit planetě, stavbou pasivního bytového domu to nekončí. Použité udržitelné stavební postupy a technologie jsou důležité, neméně podstatné je ale také to, jak s těmito technologiemi nakládáme a jak se chováme v běžném životě. Proto jsme chtěli jít o krok dále a obyvatelům představit i další možnost, jak lze snížit osobní uhlíkovou stopu. Mnoho domácností má v dnešní době například auta dvě, a jakmile začnou využívat carsharingové služby, zjistí, že to není nutné,“ vysvětluje Tomáš Vrbický, zakladatel NOHO.
Aktuálně je v České republice více než 6,5 milionu zaregistrovaných aut a jejich počet neustále narůstá, v přepočtu tak připadá na více než 0,5 auta na jednoho obyvatele (Svaz dovozců automobilů, 2023).
Autonapůl poskytuje carsharingové služby široké veřejnosti i firmám v osmi krajských městech v České republice. Pokud si bude chtít obyvatel Cihlovky sdílené auto vypůjčit, bude mu k tomu stačit registrace v aplikaci na chytrém telefonu, či tabletu. Obyvatelé nového pasivního bytového domu navíc budou mít tu výhodu, že pro zapůjčení auta nemusí skládat jinak obvyklou peněžitou kauci. Vůz najdou přímo v bytovém areálu Cihlovky. Autonapůl vyčlenilo pro spolupráci s NOHO hybridní Renault Clio. Lidé jej budou moct využívat za ceny odpovídající nejúspornější kategorii Economy standardního ceníku. Rezervace bude stát nejvýše 59 Kč za hodinu a 7 Kč za ujetý kilometr, přičemž cena zahrnuje i palivo, pojištění, dálniční známku či DPH. Zároveň platí, že při delších rezervacích a cestách se ceny ještě snižují.
„Sdílené auto jako organická součást nového developmentu je v tuzemských poměrech velmi inovativní krok, který pomůže jak novým obyvatelům, tak širšímu okolí. Ať už budou lidé potřebovat auto pravidelně nebo nenadále, budou k němu mít přístup nonstop, přitom ho nemusí vlastnit. V širším kontextu pak mohou sdílená auta pomoct vyřešit i problém s parkovacími místy a parkovacími koeficienty u nové výstavby. Pokud si obyvatelé auto vezmou na tříhodinový nákup v nedalekém obchodním centru, vyjde je cesta na 250 korun, pokud si ho ale vezmou na celodenní služební cestu třeba do Prahy, zaplatí zhruba 2100 korun, včetně paliva. Registrace do systému Autonapůl jim zároveň umožní využívat všechna vozidla z naší flotily po celém Česku,“ popisuje přínosy projektu ředitel carsharingu Autonapůl Michal Šimoník.
Frekventovaná Pražská třída, která protíná královéhradeckou čtvrť Kukleny, souží obyvatele Kuklen již dlouhá léta. Situace dále vygradovala dostavěním nového úseku dálnice D11, čímž se průjezd aut ještě zvýšil.
„Velká část dopravy z dálnice se nyní valí Pražskou třídou, která v současné situaci připomíná spíše hlavní koridor na Prahu. Je to problém, který místním obyvatelům znepříjemňuje každodenní život a je jasné, že ulice vyžaduje komplexní rekonstrukci a vybudování plánovaných tras. Ovšem s přibývající zástavbou a přílivem nových obyvatel se situace pravděpodobně bude v blízké budoucnosti dále zhoršovat. Nejen to pro nás bylo impulsem, abychom obyvatelům Cihlovky nabídli alternativní model osobní dopravy prostřednictvím carsharingové služby, která se obecně považuje za součást udržitelné mobility,“ uvedl Vrbický.
Obyvatelé Cihlovky mají auto k dispozici od konce listopadu a je určeno výhradně k jejich užívání.
NOHO je rodinná developerská firma z Hradce Králové stavějící na hodnotách udržitelnosti, šetrného rozvoje a inovací. V roce 2016 ji založil Tomáš Vrbický se svým otcem. Firma realizovala dohromady 100 bytových jednotek. Mezi nejznámější projekty patří Cihlovka 1 a Cihlovka 2 v královehradecké čtvrti Kukleny. V rámci Cihlovky 2 je nyní dokončen první pasivní bytový dům v Hradci Králové. Na Cihlovku bude plynule navazovat aktuálně připravovaný projekt Sousedství zahrnující 150 bytových jednotek – projekt má za cíl být první uhlíkově neutrální lokalitou za provozu v ČR. Jedná se o přestavbu velkého brownfieldu. Důkazem, že autoři se vydali tím správným směrem je několik ocenění, kterých se Cihlovky dočkaly – patří mezi ně například ocenění v rámci soutěže Stavba roku Královehradeckého kraje nebo realitní projekt roku Královehradeckého kraje.
Zdroj foto: NOHO, Autopul